Necyklista by si mohl gravelové kolo na první pohled splést se silničním. Opravdu. Odlišnou stavbu kola se vzpřímenějším posezem jako laik nepozná. Napovědět mu ale mohou kola s širšími gumami, které napovídají, pro jaké cesty je gravelový bicykl určen.
Patrik z VELOKLASIKU představuje gravel bike GT Grade carbon
Na zkušenosti s tímto typem kola jsme se zeptali kamaráda Vojty Mareše, který každé úterý vede ostřejší skupinové jízdy od našeho Veloklasiku. Proč jeho? Na gravelu totiž absolvuje zimní část sezony jako přípravu na léto.
“Vždy jsem jezdil v tomto období na starých 26kách bikách, takzvaných zimákách. Gravel ale nabízí mnohem větší zážitky z rychlosti i z jízdy jako takové. Většinou dosahuji průměrné rychlosti mezi 26 až 29 km v hodině, v jarním období dokonce i 31 až 32 km,” zmiňuje Vojta.
Gravel je jeho čtvrté kolo. Jinak má doma bike 29 na závody, jednu silničku na tréninky a šestadvacítku bike Colnago na tréninky ve velmi špatném počasí. “Ročně najezdím na gravelu 7 až 8 tisíc kilometrů. V podstatě od října do konce dubna jezdím výhradně jen na něm. Volím většinou silniční povrch, maximálně lehčí terén jako jsou cyklostezky, lesní nebo polní cesty a šotoliny. Žádný těžší ani kamenitý terén,” říká.
Gravelové kolo je podle něj velmi pohodlné a rychlé, takže nejsou výjimkou tréninky přesahující délku trasy 100 kilometrů a převýšení více než 1100 metrů. Vojta si pochvaluje, že kolo je téměř bezúdržbové. “Měním jen gumy, brzdové destičky a řetěz, ostatní věci jsou mnohem bytelnější než například na silničce. A tím, že nejezdím v žádném terénu, tak díly tolik netrpí jako u biku,” směje se Vojta, když přiznává, že je vášnivý umývač kola a občas proto mívá přezdívku Mistr košťátko :-)
Vojta Mareš a jeho oblíbený gravel bike OPEN
Na čem vlastně jezdí? “Můj gravel je v podstatě TOP vybaven tím, co se v současné době nabízí. Rám OPEN, kola a doplňky ENVE a sada SRAM Force 1x11. Sedlo je Selle Italia SLR. Váha zhruba 8 kg. Oblíbil jsem si 40-ky gumy Maxxis Rambler 700x40C, s jemným vzorkem,” jmenuje a hned vysvětluje jeden z důvodů.
Bydlí totiž na pražských Vinohradech a na gravelu se cítí v pražském provozu mnohem bezpečněji než například na silničce. “Je to dáno hlavně šířkou gum. Nezapadnu do tramvajových kolejí. Kanály nebo kostky nejsou vůbec problém. V neposlední řadě vděčím za tento pocit i kotoučovým brzdám, které bohužel na mém silničním kole zatím nemám,” podotýká.
Vojta připouští, že od té doby, kdy začal spolupracovat s Veloklasikem, nabízejícím značku Café du Cycliste, tak se do gravelu zamiloval ještě víc. “Značka nabízí spoustu oblečení a vybavení speciálně pro gravelové nadšence. Skoro mě až mrzí, že jsem na gravel přesedlal až v srpnu roku 2019,” dodává.
A jaké jsou vaše zkušenosti s gravelem? Napište nám. Nebo si popovídáme? Stavte se za námi ve Veloklasiku, najdete nás jednoduše v pražském Braníku na dohled od bývalého pivovaru a jen kousek od cyklostezky.
Zajímavosti a novinky se dozvíte nejen tady na blogu, ale i na facebooku a instagramu, kde nás potěší každý váš LIKE. Každopádně už i laik tedy ví, co je to gravel, a proč by se na něm chtěl svézt.