VK 4 Silniční - Srbsko, Řitka

Mapy.cz: odkaz TADY

Strava: odkaz TADY

soubor GPX TADY

Tato trasa je součástí výherního projektu Veloklasik cyklotrasy 2021, více na konci textu.

Popis:

Třikrát si šlápnete do většího kopce, jinak jedete po asfaltu plynule a hladce krásnou středočeskou krajinou jako po oblých vlnkách klidného moře. Největší výzvou této silniční cyklotrasy může být pro mnohé účastníky jízdy kopec zvaný Řevničák, který nabízí nevelké stoupání 5,4 procenta, ovšem v délce více než pěti kilometrů. Z kola můžete sestoupit jen třikrát. Jednou kvůli lávce přes řeku a návaznému železničnímu podchodu, dvakrát kvůli příjemným restauracím.

Silniční cyklo trasa dnes začíná stylově přejezdem přes Barrandovský most. Vydáte se podél Vltavy a Strakonické výpadovky směrem k Malé Chuchli. Po chvíli se dáte doprava přes železniční koleje a tady vás čeká první velký kopec ulicí Na Hvězdárně. Stoupá to vzhůru tak dlouho a vytrvale, že slabší kus trasujícího cyklo týmu měl pocit, že k nějaké hvězdárně skutečně musíme dojet. Nicméně pro trénovaného cyklistu je to příjemný kopec na zahřátí, který vede nahoru k Lochkovu. Záleží na stylu jízdy.

Nahoře jsme v zatáčce s ulicí Ke Slivenci chvíli zastavili, abychom udělali první fotku, protože tu vede pěkná alej. V počasí s větší oblačností je to poetické, na což silniční cyklista nemusí mít čas, ale nás to bavilo.

Zadní Kopaninu jenom mírně lízneme a pokračujeme dál k Ořechu, kde se mohou stromo-milci zastavit v místním arboretu, a nebo jako my rovnou pokračovat dál na Choteč, Kuchařík a Kuchař. Cesta je vážně příjemná, není zatím ani rozbitá. Průjezd obci Vysoký Újezd díky svému názvu trochu straší slabšího cyklistu z našeho týmu, ale žádné zasněžené štíty se na obzoru neobjevují.

Krátce po tom co za Újezdem odbočíte u Lužce doprava, dejte pozor hlavně za deštivého počasí – po levé straně se totiž nachází lom, ze kterého velmi často vyjíždějí náklaďáky. Nejde ale ani tak o hustší dopravu velkých aut v pracovní době, jako o všudypřítomný poprašek, který zůstává na povrchu vozovky při sjezdu i v následujících serpentinách. Zkušenější cyklista Vlasta z našeho týmu upozorňuje, že hlavně za deště bývá tady před Loděnicí kluzko a může hrozit nehoda. Opatrně.

Dál pak pokračujete krásnou přírodní krajinou, je tu Sedlec, a míříte na oblíbený Svatý Jan pod Skalou, který zdálky vítá skalnatým štítem mezi zelenými kopci. Tady si dopřejeme první zastávku, protože je tu příjemný venkovský hostinec se zahrádkou a s názvem Obecná škola. Dali jsme si výborný vývar z hovězích žeber a játrovými knedlíčky, obsluhující mladíci byly pohodoví, a doplnili nám bidony studenou vodou přímo u pípy, tak jsme ani nemuseli na toalety.

Trasa dále pokračuje přes Hostim, a pak se zvedá do kopce mezi stromy směrem k Srbsku. Pozor, graveloví nadšenci by tady mohli jet místo po silnici stylově podél řeky a skal spodem. Jenže my dnes vyznáváme asfalt, a tak stoupáme vzhůru silničkou, abychom se za odměnu dočkali několika moc pěkných výhledů. Ze Srbska jedeme nad Berounkou směrem na Karlštejn, a pozor na Zadní Třebaň, kde bude potřeba sesednout kvůli mostu přes řeku a podchodu pod železničními kolejemi u nádraží. Je to však jen jeden z mála bloků na cestě, který se dá hravě zvládnout

Čekají nás Řevnice a s nimi i největší výzva, takzvaný Řevničák. Je to kopec s dlouhým pozvolným stoupáním, který má přes 5 km délky. Pro někoho potěšujícím, pro jiného trochu děsícím prvkem, jsou označení jednotlivých kilometrů přímo na asfaltu. Takže když slabší článek trasovací výpravy po dlouhé době dojede k číslici 4 kilometry, uvědomí si, že má za sebou teprve 20 procent kopce. Ubíhá to prostě mnohem pomaleji, než by si začínající cyklista myslel.

Běžní cyklisté na silničních kolech vyjíždějí Řevničák mnohem rychleji, to necyklista je takříkajíc v Řitce, a to doslova. Průjezd obcí Řitka dál přes Černolice směrem na Všenory slibuje krásný sjezd z kopce, snad nejhezčí na trase. Pozor ale na to, cesta se po sjezdu prudce obrací doprava zpět takřka o 180 stupňů, a rovnou vás čeká směrem k Jílovišti poslední větší kopec, který je však po Řevničáku už jen příjemným protažení pro nohy a plíce i pro slabší článek týmu. Nespěcháme.

Na Jílovišti odoláváme zastavit hned v první pizzerii nebo vyhlášené kavárně, protože míříme do osvědčeného Gril restaurantu ve stoupajícím kopci. Minule tady měli v tropickém počasí výborné osvěžující gaspaccio, dnes je v nabídce mimo jiné chutný batátový krém. Na zahradě sedí na větvi veliký papoušek ara, naše kola jsme si mohli vzít s sebou za plot, abychom na ně viděli. Bezproblémové doplnění vody do bidonů přímo na baru. I když je to do cíle už jen kousek.

Pokračujeme po silnici na Zbraslav, kde projedeme i skrze historické náměstí, abychom se rychle dostali na most přes řeku. Dál máte dvě možnosti. Buď pojedete poctivě po silnici přes Komořany a Modřany nebo můžete využít cyklostezku podél Vltavy. Zbývají poslední kilometry podél Vltavy, příjemná únava v nohou, radost z hezkého výletu, a čeká nás chutná odměna v naší kavárně Veloklasik. Krásně nám vyšlo počasí, tak díky za bezvadných více než 80 km. Užijte si to.

Tato trasa je součástí projektu Veloklasik cyklotrasy 2021,

ve kterém zájemci vyrážejí od Veloklasiku v pražském Braníku na silniční nebo gravelový okruh, aby se zase vrátili na stejné místo. Pokud projedete část tras, které budou přibývat od léta do podzimu, můžete se zúčastnit slosování o poukazy na prémiové cyklo oblečení značky Café du Cycliste. Za každých deset účastníků v projekt jeden poukaz v hodnotě 3.500 Kč. Stačí se jednoduše zaregistrovat do aplikace Strava a vyzvednout si kartičku účastníka v naší kavárně Veloklasik. Vyhodnocení bude v listopadu 2021, více se dočtete ZDE.