Gravelbike, část 2: Bikepacker už nejede pro zeleninu

Gravelová kola jsou ideální pro bikepacking, tedy vícedenní tripy. Říká to sympaťák Jiří Nykl (44) z cykloobchodu Gravelbike.cz. “Mnoho výrobců je za tímto účelem vyvíjí a rámy jsou často na tuto aktivitu připravené více než u jiných kol,” zmiňuje v druhém dílu rozhovoru, jehož první část v osobnější linii najdete TADY.

 

Jaký je tvůj vztah k bikepackingu?
Spolu s vývojem materiálů a pokrokem v outdoor segmentu se mílovými kroky pohnul i bikepacking, kdy vození spacáku, karimatky, tarpu, ale i dalších věcí potřebných k přežití, už je otázka jen pár kil navíc. Bikepackingu se věnuji vlastně od doby, kdy jsem se poznal s jedním z nejlepších českých bikepacking závodníků Štěpánem Stránským (wolf-man.cz). Od doby, co se známe, mi předal hodně zkušeností nabraných během dlouhých let strávených na trasách náročných závodů. Osobně nejsem velký bikepacker, ale tomuto segmentu moc fandím a vidím, jak do cyklistiky přináší další úplně nový rozměr.

 

Proč gravelové kolo hodí na bikepacking?

Je to univerzální kolo, které kombinuje aerodynamický silniční posed, úzké kliky pro přirozené šlapání, nižší těžiště pro ideální průjezd zatáček s pohodlnými širšími CX, gravel, nebo dokonce MTB plášti. Gravel jezdí skvěle po polních i lesních cestách, ale i po silnicích a ve městě. 

Jirka Nikl Merit

Co se od doby, kdy jsi začal prodávat gravely, odehrálo v tomto odvětví?
V prvním roce byl sortiment opravdu poměrně strohý. Na trhu u nás bylo jen pár kol, které často ani dovozci neměli ve svých skladech. Bylo tu jen pár druhů plášťů, brašen pro bikepacking, a vlastně i všech dílů, které s gravelem souvisí. Většinu toho, co jsem v obchodě měl, pocházelo spíše ze zahraničí. Asi za největší boom gravelu považuji rok 2019, kdy se svými novými ryze gravel sadami přišel po SRAMu i největší výrobce komponentů Shimano. To byl velký impulz pro řadu renomovaných brandů, že gravel není jen nějaký další marketingový výstřelek, ale že jde o zcela nový segment kol. Od té doby vidíme tradiční dostihy výrobců, kteří se snaží zaujmout zákazníky mnoha více či méně povedenými vychytávkami.

 

Zaujalo mě, že kvůli ovladatelnosti kola zmizely boční brašny a vše se dá uchytit v “linii jízdy”. Jak vnímáš dnešní nabídku pro bikepacking?

Určitě vše prochází poměrně rychlým vývojem. Moderní bikepacker už nevypadá, jako když jede na trh pro zeleninu s tornami po stranách. Ale hlavně jde asi o tu šíři sortimentu, kde si každý najde to, co potřebuje pro svoje ježdění. Vnímám také, že se poměrně posouvá stigma z toho nevést na kole nic navíc do o něco pohodlnější varianty vnímat kolo více jako dopravní prostředek – mít s sebou nejen vychytávky třeba na přespání, ale třeba i na nákup ve městě. Poměrně zajímavý web k tématu mají bikepacking.cz.

 

Kolik toho vlastně ročně najezdíš?
V posledních letech se mi daří najet z různých vážných i zástupných důvodů jen asi 5 až 7 tisíc kilometrů.

 

Na gravelu?

Jen na gravelu. Gravel je do Prahy a okolí jednoduše nejlepší volba. Preferuji sporty i ježdění, které se dá nejlépe provozovat v místě bydliště, a ne že bych na ježdění dojížděl. 

Jirka nikl merit gravel bike

Co tě vlastně na cyklistice baví a co tě u ní drží?
Na kole je skvělé, že se na něm pohybuješ vlastní silou, v poměrné krátké době dokážeš ujet delší vzdálenosti, a třeba se tak seznámit se vzdálenějším okolím, kam se běžně nedostaneš. Jezdit se dá o samotě, kdy si člověk krásně čistí hlavu, nebo ve skupině, kdy se seznámí s novými zajímavými lidmi. Pohyb a přiměřená zátěž rozhodně působí blahodárně na celý organismus. Pokud delší dobu nejezdím a zároveň nedělám žádný jiný sport, tak se zdravotně rozsypu. Jde tedy o nutnost i závislost (smích).

 

A jaké byly tvé cyklistické začátky?
Nemám klasickou cyklistickou závodní minulost jako mnozí další v oboru. Závodně jsem hrál dlouhá léta basket, což přinášelo poměrně velkou zátěž na kloubní soustavu. To je vlastně i jeden z důvodů, proč jsem se posléze začal naplno věnovat kolům. Nicméně na kole jsem jezdil už od dětství. Od dědovy velké tříkolky, kterou jsem proháněl po zahradě, přes pionýra, favorita, další silničky, hardtaily, celopéra až k současným gravelům. 

 

Je ještě něco, co bys chtěl dodat na téma gravel?

 

Ano, ale raději to sdílím na našich společných vyjížďkách Gravel Ride Prague nebo cyklotoulkách pro Veloklasik.