Gravelbike, část 1: Rámy už jsou z bambusu i magnézia

“Snídám, obědvám a večeřím štěrk,” říká se smíchem Jiří Nykl (44) z cykloobchodu Gravelbike.cz, když má říct něco o sobě. Však se také gravelovým bicyklům někdy říká štěrkolety. A o těch umí vyprávět parádně. Dnes, v prvním dílu povídání, si projedeme jeho osobní zkušenosti, v příštím se mrkneme i na BIKEPACKING.

 

Provozuješ Gravelbike.cz, proč gravel?
Dlouhá léta jsem jezdil do práce za Prahu do Jesenice. Cesta vedla částečně po silnici, lesem, polňačkou. Přemýšlel jsem, jaké kolo je vlastně na tuto trasu nejlepší a nejefektivnější. Horák byl až zbytečně pohodlný a cyklokroska v některých úsecích zase moc kopala do zadku. Už tam někde začalo hledání prvního gravelu. Jelikož jsme tou dobou ukončili i dlouholetý rodinný byznys, byl tu prostor vymyslet něco nového, co by člověka zároveň bavilo. Doménu Gravelbike.cz jsem pořídil v roce 2017 a sám si na ní postavil e-shop, který je zaměřený jen na toto odvětví cyklistiky. 

 

Už to naznačuješ, přesto, co je výhodou tohoto typu kola, a pro koho je gravel ideální?
Gravel je ideální kolo pro svižnou jízdu ve městě i mimo něj, po silnici i mimo ni. Tady by se dala asi vymyslet spousta různých definic a vybrat velké množství využití. Teď mě napadla tato: Gravel je kolo, na kterém si můžete užívat silnice, vedlejší, polní a lesní cesty, a u stánku budete vždy dříve (smích). Hlavní devizou gravel kola je jeho všestrannost. Na gravelu může jezdit nabroušený silničář, který rád občas opustí silnici bez velké újmy na rychlosti. Na gravelu může jezdit endurák, který zjistí, že hledat jinou stopu ve sjezdu je taky zábava. Gravel je často spojován i s bikepackingem, kdy tato kola volí mnoho dobrodruhů, kteří se vydávají na dlouhé trasy bez cizí dopomoci.

Jirka Nikl Merit 

Jaké je tvoje aktuální gravelové kolo a co tě na něm baví?
Právě jezdím na nejnovější verzi kola Merit Plus. Merit je naše značka a už několik let se snažím náš gravel posunout co nejdál, i v našich skromných podmínkách. Aktuální kolo už se blíží tomu, co od gravelu čekám. Kvalitní karbon a zpracování, dostatečný prostor pro široké pláště, pro naložení případné bagáže, delší geometrie bez overlapu špičky boty, netradiční lakování, svoboda při individuálních stavbách – tedy pokud jsou v dnešní době díly (smích).  

 

Jezdíš i na jiných kolech?
Ano, co se týče gravelu, tak jsem zkusil už poměrně dost kol. Kromě několika verzí Meritu jsem měl možnost jezdit na kolech GT Grade, Orbea Terra, Open WI.DE., BMC Unrestricted, Ibis Hakka, Santa Cruz Stigmata… Snažím se v tomto odvětví udržovat co největší rozhled. Chci znát produkty, které prodávám, abych dokázal předat zkušenosti co nejlépe potenciálním zákazníkům. Zároveň mě baví zkoušet novinky.

 

Ve Veloklasiku nabízíme cyklodresy francouzské značky Café du Cycliste. Chci se ale zeptat, co říkáš na gravelová kola GT Grade Carbon, která máme doplňkově v prodeji?
Tohle kolo je skvělé. Rám se firmě GT moc povedl. Doporučuji ho hlavně těm, kteří chtějí pohodlnější bike, více do terénu. Triple triangle plní svou funkci dokonale. Předpokládám, že v dalších letech projde rám i dalším vývojem a zmizí vnější vedení kabeláže a bude to dokonalý bike.

 

Karbonový rám ano? Pro koho?
Karbonové kolo doporučuji ve většině případů, pokud není prioritním faktorem pro výběr kola nízká cena. Karbon je ideální materiál pro výrobu kol už dlouhá léta. Vyniká skvělou váhou a velmi dobrou absorbcí vibrací, což zejména u gravelu vynikne. Samozřejmě i karbonové rámy mohou být odlišné a jejich vlastnosti se mohou velmi lišit podle konstrukce, geometrie, volby materiálu. Kvůli velmi dobré absorpci vibrací je poměrně oblíbená mezi gravelisty i ocel, ale nejprodávanější zůstávají kvůli dostupnosti stále kola ze slitin hliníku.

Jirka Nikl merit bike

Kam se posouvají gravelová kola, co se mění?
Jak to tak bývá, každá značka vsadí na nějaký vlastní směr, styl, vychytávku. Volný trh je v tomto opravdu nekompromisní a vidíme už i celoodpružené gravely a gravely z bambusu, magnesia a kdo ví, co ještě přijde. Aktuálně se hodně dbá na větší prostupnost pro pláště, více bodů k uchycení příslušenství na rám, schování veškeré kabeláže a různé vychytávky, jak kolo udělat pohodlnější v terénu. Velký pokrok vidím v poslední době ve vývoji některých odpružených prvků, jako je odpružený představec nebo sedlovka. Věci, které se v minulosti příliš neuplatnily v MTB, prošly novým vývojem a nacházejí po dalších vylepšeních uplatnění u gravelu. Jejich nespornou výhodou je hmotnost a také to, že po doplnění kola o tento prvek neztrácíme celkovou tuhost rámu – představec totiž tlumí jen pod rukama a sedlovka pod zadkem. Díky tomu se síla, která se šíří rámem od pedálů, nikde neztrácí, na rozdíl od tlumičů nebo vidlic, které mají své nesporné výhody v ostřejším terénu.

 

V čem je výhoda a nevýhoda, když má gravel vepředu jednu nebo dvě placky?
Toto nechávám spíše na preferenci daného cyklisty. Většina ze zákazníků, kteří dorazí, již mají s ježděním zkušenost a vědí co chtějí. Dvojpřevodník má logicky více převodů, a tím i jemnější odstupňování. Na delších trasách si tak můžete lépe ulevit nohám a lépe volit převody. Jednopřevodník je zase jednodušší, odpadá přesmykač, který někdy umí pozlobit. Řazení v technických pasážích je díky tomu rychlejší a jednodušší. 

 

Jirko, děkuju a těším se brzy na pokračování.

Díky Veloklasiku za zajímavé dotazy.