Cyklonovinky v Praze: městsky i veloklasicky

Praha zahájila cyklistickou sezónu 2021 a zveřejnila plány na rozvoj cyklodopravy v metropoli. My ve Veloklasiku v pražském Braníku pro vás také chystáme novinky. Proč? Protože cyklistika jede a také nás baví!

Patrik a nove cyklodresy ve veloklasik

 

Cyklovyjížďky, které začínaly a končily u Veloklasiku, jste si oblíbili. Chystáme proto nový ročník. Budou to opět jízdy pohodové i tréninkové, a v premiéře také čistě dámské. Už jsme mohli společně vyjet, ale zatím nás brzdí opatření kolem koronaviru. Chvíli tedy ještě vydržte, s chutí jezděte, vše se včas dozvíte. Zatím vás provedeme novinkami, které chystá naše metropole.

 

Vybrali jsme pro vás to nejzajímavější. Víte pro začátek, že se během posledního roku změnilo dopravní chování Pražanů? Kvůli koronaviru jezdí na kole víc lidí, než si možná myslíte. “V Praze přibylo až 80 tisíc nováčků, kteří si poprvé zkusili městskou cyklistiku. Celkem 340 tisíc lidí se loni projelo na kole po Praze,” uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

 

V roce 2020 v souvislosti s pandemií covid-19 zaznamenaly automatické sčítače cyklistů ve 22 lokalitách o 1,23 milionu průjezdů cyklistů více oproti předchozímu roku. To je nárůst o 38 procent! Denní maxima na nejfrekventovanějších sčítačích vzrostla ze čtyř na šest tisíc průjezdů za den.

 

Nárůst se přitom týká jak víkendů, tak i všedních dnů. “Tomuto pozitivnímu trendu bychom měli jít naproti. Pražané jízdou na kole zlepšují vzduch ve městě a uvolňují místo v MHD a na silnicích,“ podotknul náměstek primátora. Podle něj letos čeká hlavní město rok rekordních investic do rozvoje cyklistické infrastruktury.

nove cyklo dresy cafe du cycliste ve veloklasik

 

Letos se utratí většina z 370 milionů korun na 21 kilometrů nových stezek, projekční práce a studie dalšího rozvoje. V rozpočtu Technické správy komunikací je vyhrazeno 122 milionů na 7 kilometrů nových cyklostezek. Zároveň byly městským částem ze strany města odsouhlaseny dotace 247 milionů korun na 31 projektů.

 

Lidé nově překonají Ohrobecký potok na vltavské pravobřežní cyklostezce A2 díky nové nosné konstrukci a mohou se těšit i na bezbariérové propojení ulic na Klárově pod Mánesovým mostem. Dílčí opravy, prodloužení či rozšíření čeká i cyklostezky Satalice–Vinoř nebo Staroklánovická.

 

Ještě letos se projedou cyklisté na nových trasách například v Kunraticích, kde se téměř 300 metrů dlouhý úsek od Olšanského potoka napojí na cyklotrasu A202 z Vestce. Další z nových úseků vhodných pro cyklisty vznikne od stanice metra Kačerov k zastávce U Labutě, zde by práce měly začít v září. Propojení cyklostezek se dočká také okolí sídlištního bloku Ocelkova na Černém Mostě. V řešení je i cyklistické propojení ulic Průmyslová a Nedokončená.

 

Dlouho očekávanou stavbou je podle Technické správy komunikací druhá etapa cyklostezky Zbraslav – Jarov, která propojuje první a třetí etapu, dokončenou již před několika lety. “Stavbu jsme zahájili na konci března a skončí v květnu. Dostavbě této části léta bránily majetkoprávní spory. Cyklisté tak museli v propojce těchto etap využít zhruba půl kilometru polní cesty, což bylo v deštivých dnech obtížné,“ zmínila mluvčí TSK Barbora Lišková.

veloklasik

 

Některé ze stávajících cyklistických tras se po loňských úpravách a zimní stavební přestávce blíží k dokončení. Zkolaudovaná je například stavba pod Lahovickým mostem na cyklostezce A2. V případě dobrého počasí se v květnu 2021 ukončí i první etapa prací Na Prostřední cestě a na cyklostezce A1 Šárovo kolo, kde se loni rovnal a prodlužoval rozšířený úsek před Radotínským potokem. Tam by práce měly být hotové letos v červnu. V říjnu by se pak cyklisté mohli projet po novém kilometru stezky na trase Satalice–Vinoř (mezi ulicemi Netřebická a Mladoboleslavská).

 

„V Praze jsou - trochu zjednodušeně - dva druhy cyklistů s odlišnými nároky na dopravní prostředí a odlišným vnímáním užívání kola,” říká pražský cyklokoordinátor Pavel Polák. “Od pondělí do pátku převažují dopravní cyklisté, těm zvyšujeme bezpečnost dopravními opatřeními v ulicích. O víkendu je nahrazují rekreační cyklisté, pro ty stavíme chráněné cyklostezky. A to je podstata péče o rozvoj bezpečné cyklistiky ve městech. I v Praze,“ upřesňuje.

gravel bike cafe du cycliste

 

Na závěr je tady jeden malý tip pro plánování jízdy metropolí. Zkuste se podívat na web “Na kole Prahou”. A pokud pojedete po cyklostezce Braníkem, stavte se na šálek výborné kávy nebo na malé občerstvení. U nás ve Veloklasiku zastavíte bezpečně, máme pro vaše kola připravené závěsné háky, a navíc chystáme překvapení mezi stromy v přilehlém parku. Na viděnou na kole nebo na kávě. Ideálně na obojím :-)